Ombudsman: klachten Belastingdienst zorgelijk (15 april 2015)

Het aantal klachten bij de Nationale ombudsman over de Belastingdienst is vorig jaar met een ,,zorgwekkende” 31 procent gestegen.

De stijging komt vooral door problemen met de afhandeling en uitbetaling van toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget. De Belastingdienst wijst erop dat er ook meer wordt gecontroleerd en dat het aantal beschikkingen groot is.

Nationaal ombudsman Frank van Dooren heeft het jaarverslag 2014 woensdag aan de Tweede Kamer aangeboden. Bij vrijwel alle andere overheidsinstanties is een afname zichtbaar van het aantal klachten. De Nationale ombudsman is een onafhankelijk instituut dat jaarlijks ruim 38.000 klachten ontvangt van mensen over hun probleem met de overheid.

Toenemende controles

De Belastingdienst stelt in een reactie dat elke klacht er een te veel is. De dienst benadrukt dat de stijging van het aantal klachten onder meer komt door de toenemende controles om fraude te voorkomen. Bovendien, stelt de fiscus, zijn er 25 miljoen beschikkingen per jaar op het toeslagenfront. Het aantal klachten ligt onder de 1 promille.

Onmogelijke opdrachten

Veel van de klachten die bij de ombudsman binnenkwamen, zijn terug te voeren op onmogelijke opdrachten waarmee uitvoeringsdiensten zijn opgezadeld, stelt Van Dooren. De politiek legt vanuit het oogpunt van efficiency en flinkheid taken op aan uitvoeringsinstanties waarmee deze vervolgens niet uit de voeten kunnen.

Fraudegevoeligheid

Nadat systemen waren ingevoerd die onvoldoende op fraudegevoeligheid waren doordacht, werden maatregelen ingevoerd om fraude te bestrijden. Alleen werden grote groepen goedwillende burgers daar de dupe van. Zo kregen burgers die een vergissing hadden gemaakt of een termijn met een paar dagen hadden overschreden van uitkeringsinstantie UWV een boete alsof zij hadden gefraudeerd.

Uitbetaling van toeslagen

Veel onschuldige burgers kwamen in de financiële problemen door een rigoureuze invoering van de maatregel waarbij nog maar één bankrekeningnummer mag worden opgegeven voor uitbetaling van toeslagen en teruggaven inkomstenbelasting. De ombudsman wijst verder naar de recente problematiek rondom de pgb’s (persoonsgebonden budgetten).